Start > Auto / Motor > Autotest.nl

Autotest.nl

24 maart 2009

Lancia Delta 1.4 T-Jet

Ik denk dat ik van dit blog maar eens een autoblog ga maken. Door mijn superbetrouwbare Peugeot is dit alweer de derde leenauto dit jaar. Als eerste heb ik ruim een week in een Opel Corsa 1.4i gereden. Leuke auto hoor, rijdt lekker maar niet iets waar mijn hart sneller van gaat kloppen. Bij de tweede was het al een beetje anders, dat was een VW Golf 14 TSi. Wat een heerlijk autootje is dat. Mooi, snel en zowel relaxed als sportief te berijden.

En dan komt 24 maart. Om 05:30 op pad met mijn Peugeot. Nu had het motormanagement lampje al vaker gebrand maar dat ging meestal ook weer over en verder had je er niet veel last van. Tot vanmorgen dan. Weleens met dichtgeknepen billen heuvel op een vrachtwagen proberen in te halen met 88 km/h en 143 boze leaserijders in een aangesloten treintje achter je? Met veel pijn en moeite, te vaak naar rechts en (te) vaak tegen beter weten in nog wat vrachtwagens inhalend ben ik in Amsterdam gekomen. Maar niet zonder om de 5 minuten al rijdend het contact uit te zetten om hem na enkele seconden weer te starten. Want ik had uitgevonden dat dat (zeer) tijdelijk de maximum snelheid opkrikte van een schamele 88 km/h naar een ruime 100 en een beetje. Wat een snelheid als je alweer even onder de 90 rijdt!

Maar zoals een voetballer ooit al eens zei: Elk nadeel heb z’n voordeel. En dat had het in dit geval zeker. Want bij Peugeot hadden ze geen leenauto en daarom werd Hertz ingeschakeld. En laten die nu met een Lancia Delta 1.4 T-Jet op de proppen komen! Toegegeven, niet iedereen zal hem mooi vinden, maar het is niet zo’n eenheidsworst als een Golf of een Astra. Net als de Golf dus weer een ‘veertienhonderdje’. Vroegr trok ik er mijn neus voor op want een 1.4l was iets voor opa’s, niet voor sportieve rijders. Maar dat was vroeger en nu is nu. De Golf had 122 PK en de Delta 120. Meer dan voldoende dus om vlot vooruit te komen. Beiden hebben ook een zesbak, dus bij 130 km/h is het nog lekker rustig toeven. Maar goed, hoe rijdt dat dan?

Op weg naar huis dus, lekker even uitproberen. Maar helaas, om 15:15 is iedereen die in Amsterdam en omstreken werkt al lang vrij en benutten hun ‘vrije tijd’ op de A2. Ach, zo viel het me wel op dat ook deze auto een behoorlijk koppel heeft bij een laag toerental. 20km/h in drie is geen probleem en als je dan even doorkunt doet de Lancia dat zonder horten of stoten. Lekker schakellui rijden dus. Maar ik wil meer! Ik wil harder, ik wil van 0 tot 100 en nog wat harder als het kan! Pas na de A2 werd het wat rustiger. ik zie 400 meter lege linkerrijstrook. Naar links dus, terug naar drie en planken. En dan in de hoooooooo-ijzers. Er komt verdomme potverdriedubbeltjes een bestelbus naar links ondanks de 300 meter afstand van zijn voorganger. Ja, ik zie het al, bouwvakkers. Die rijden precies zoals ze een muurtje zetten, retesnel zonder ooit nog te kijken of alles goed ging en gaat. En dat ze dan zo nodig een muurtje moeten zetten met 1500 stenen per dag moeten ze zelf weten, maar wie oh wie heeft het verzonnen dat die bouwvakkers in plaats van in een stinkende trage bus ineens allemaal in TDi, CDi of CDTi moeten rondrijden? Pas na Gorinchem kon ik even op het gas. Het lekkere koppel lijkt vanaf 3000 toeren wat minder te zijn maar als je dan doortrekt gaat het nog lekker snel. Deze motor vindt een paar toeren meer wel prettig geloof ik. En het klinkt ook wel aardig moet ik zeggen. Het wordt van een prettige reiswagen ineens een hele jolige sportwagen. Heerlijk geluid! De auto is helemaal top behalve dan de veel te lange schakelgang van de pook. Die is meer dan het dubbele van de Golf en dat is jammer. Volgende keer misschien leenauto nr.4.

Oh ja, vandaag nog gebeld, de nieuwe Honda wordt waarschijnlijk 10 mei geleverd.

Auto / Motor

  1. Zoontje
    | #1

    Tja Tony,
    Moet je maar een beetje zuiniger met de Peugeot omgaan want die heeft het al wel zwaar te voorduren gehad de laatste paar jaren.
    Maar ik moet zeggen dat het leuk is dat we telkens even een andere auto hebben:).
    Ik hou wel van een beetje afwisseling.
    Maar dan nog vond ik de VW Golf nog het vetste want dat vind ik gewoon een top auto!
    Want ik wil (als ik mijn rijbewij haal ;) ) later ook een VW Golf 4 gaan rijden: http://img.wallpaperstock.net:81/vw-golf-iv-r32-wallpapers_7572_1024x768.jpg
    Dat is mijn droom auto:):D!!!

    Gr,

  2. Tony
    | #2

    @Haleny

    Ja toch? Dat komt waarschijnlijk door te hoge jpeg compressie. Een tool op de server resized automatisch geuploade foto’s. Wellicht dat ik nog met die instellingen kan spelen!

  3. toos en piet
    | #3

    We zijn nog niet weggeweest ,trouwens wat willen de kinderen maandag eten.hoor het nog wel pannekoeken??????????????????

  4. Haleny
    | #4

    Mooie achtergrond!!!

  5. John
    | #5

    Een 1.8 tsi de volgende keer….

  6. Patriesja
    | #6

    Een vrouw bekijkt een auto heel anders. Een man vindt vooral snelheid belangrijk, een vrouw kijkt vooral naar het uiterlijk. De Opel vond ik een mooi autootje en hij reed nog lekker ook. De Golf is een beetje saai en doodgewoon om te zien, maar verder reed hij best lekker. Alleen jammer dat de rempedaal op de plaats van de gaspedaal zat. Nu dan inderdaad de derde leenauto, een beetje kitscherig van buiten maar van binnen wel mooi en sjiek. Hij rijdt heerlijk en die lange pook vind ik niet zo’n probleem! Een beetje jammer dat je de stoel bijna tegen het raam moet zetten om de koppeling helemaal in te kunnen trappen. Ik ben benieuwd naar onze nieuwe Honda.