Start > Gewoon wij, Kids, Vakantie > Ik zie…., ik zie… Paris!

Ik zie…., ik zie… Paris!

12 januari 2014

EifeltorenIn 2012 hadden we onze kinderen met Kerst een envelopje met inhoud gegeven, maar de meiden vonden dat eigenlijk niet zo heel leuk. We kwamen toen met het idee om in plaats daarvan dan eens een leuk uitstapje te maken en dat vonden ze een goed idee. Een paar weken geleden kregen we toevallig een mailtje van Travelbird met daarin een aanbieding voor een hotelkamer in Parijs en dat was tot onze verrassing helemaal niet zo heel erg duur. We hebben daarna via bookings.com een leuk hotelletje geboekt om de hoek bij de Sacre Coeur. Onze zonen hebben altijd een soort van geldtekort, dus die konden we gewoon weer gelukkig maken met een kerstvergoeding.

Maandag 23 december hadden Danique en Bregje afgesproken om samen kerstinkopen te gaan doen en toen Inge die avond Bregje weer op kwam halen en hoorde van onze plannen was ze ook gelijk enthousiast. Zeker toen ze hoorde dat er nog twee plaatsen in onze auto vrij waren. Diezelfde avond heeft ze nog een kamer geboekt in hetzelfde hotel.

En zo vertrokken we 28 december, in de nacht van vrijdag op zaterdag, om 4.50 uur richting Parijs. De reis verliep goed en om 9.20 uur hadden we het hotel al gevonden. Om te beginnen hebben we de trappen van de Sacre Coeur beklommen.  Van de Sacre Coeur naar place de Tetre was een gezellig kerstmarktje neergezet waar we natuurlijk even overheen gelopen zijn. Daarna zijn we op zoek gegaan naar de dichtstbijzijnde Starbucks en die vonden we recht tegenover de Moulin Rouge. Vandaar zijn we verder gelopen richting het Louvre. Onderweg was er genoeg te winkelen. Toen we langs Galeries Lafayette liepen zagen de meiden een H&M. Onbegrijpelijk maar daar wilden zij naar binnen. Wij kozen natuurlijk voor galeries lafayette die in deze tijd van het jaar helemaal in de kerstsfeer is gebracht. Onderweg kwamen we ook nog langs Musée de l’Opéra, ook alweer zo’n mooi gebouw! Na nog een stukje door de mooie stad kwamen we aan bij het Louvre waar we gelijk maar een kijkje naar binnen namen. Buiten had Patriesja de ingang nog even vast.

Via een tussenstop in de beeldentuin met vijver kwamen we tegen schemer aan op Champs Elysees. Ook deze was  geheel in kerstsfeer met vele lampjes. Daarbuiten was er ook een hele mooie en gezellige kerstmarkt en daarna de mooie exclusieve winkels.  Ook Citroēn had hier een mooi pand met nog mooiere oude en nieuwe modellen. De winkels op Champs Elysees zijn niet de goedkoopste maar toch leuk om te zien. Ergens halverwege moesten Patriesja, Danique en Tony nodig even naar het toilet en gelukkig hadden ze die daar ook. We moesten wel even in een kleine rij staan, maar als je moet dan moet je. Zelfs toen we vooraan in de rij de kassa met prijzen zagen. Vanaf 12 jaar 2 Euro. Ja, per persoon dus! Patriesja wilde al omdraaien maar dat vond ik geen goed idee. En aangezien ik trakteerde op een rondje toilet is ze ook maar gegaan. En om nu te zeggen dat het luxe was….. Nee niet echt, maar als je moet…. juist! Na nog wat rondlopen waren we inmiddels erg moe geworden en iedereen had best zin om op bed te ploffen. Richting hotel dus, dat was toch nog zo’n 45 minuten lopen vanaf de Arc de Triomphe al verzachtten de mooie straten en gebouwen de pijn een beetje. Na een laatste blik op de Sacre Coeur zijn we lekker naar onze kamers gegaan. Inge alleen op de tweede verdieping omdat Bregje ging ‘logeren’ op de 5 persoonskamer van de overige meiden. Patriesja en ik hadden een kamer naast de dames op de derde etage, maar veel hebben we niet meer van ze gehoord. Lekker slapen, al was het pas net na negen!

De volgende dag hadden we afgesproken om rond half negen aan het ontbijt te beginnen. Erg uitgebreid was dit niet. Voor iedereen een croissant en een hard broodje, boter en jam, en daarbij koffie en/of thee. Lekker maar karig. Vandaag via een mooie route richting Notre Dame nog wat gewinkeld en omdat het vroeg nog wat fris was onderweg een veel te klein en veel te duur koffiekopje met warme chocolademelk genuttigd. Met slagroom, dat dan weer wel voor die 5,80 Euro per stuk….. Dus snel weer verder richting de Seine en de Notre Dame. Daar was maar een rij van een uurtje of 7, al had ik zonder wachtrij ook niet persé naar binnen gehoeven. Verder dus, we gaan de Seine volgen naar de Eifeltoren. Zo kwamen we ook langs de “Pont du Arts“, bij Hollanders ook bekend als de slotjesbrug. Langs de Seine staan allerlei leuke standjes met prullaria en boeken en nu ook hier weer een leuke kerstmarkt. Naast de vele kraampjes hadden ze hier ook vertier voor de kleinste onder ons. Stond er bij de Notre Dame al een lange rij, die was niets vergeleken met die bij de Eifeltoren. Na wat rondkijken en wat foto’s maken zijn we hier snel weer vertrokken. Voor de laatste keer wandelend naar ons Hotel. Toen we de auto weer uit de garage hadden gehaald viel de schemer alweer in. Op naar huis dus, Inge moest de volgende dag gewoon weer werken. Maar het was wel een heel geslaagd weekend. Volgende keer Londen!